@article { author = {Malek, S. and Khodabakhshian, A. and Hooshmand, R.}, title = {A New Robust Load Frequency Controller for Electric Vehicle Aggregators ‎}, journal = {Journal of Operation and Automation in Power Engineering}, volume = {11}, number = {2}, pages = {83-93}, year = {2023}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2322-4576}, eissn = {2423-4567}, doi = {10.22098/joape.2023.9749.1682}, abstract = {This paper proposes a robust state feedback controller for Electric Vehicle aggregators to solve the challenging problem caused by the participation of Electric Vehicles in the load frequency control of the power system.  The Lyapunov-Krasovskii functional method is used to achieve two objectives of the robust performance and stability.  Then, by using teaching learning based optimization algorithm, both primary and secondary participation gains of EV aggregators in LFC are optimally determined. The Generation Rate Constraint and time delay, as nonlinear elements, are also taken into account.  Simulations are carried out on two nonlinear power systems by using the power system simulation software.  The results show that the designed controller gives a desirable robust performance for frequency regulation at the presence of uncertainties.}, keywords = {Electric vehicle aggregator,Frequency control,Linear Matrix Inequality,Teaching Learning Based ‎Optimization}, title_fa = {یک کنترل کننده مقاوم جبید برای مرکز تجمیع توان تولیدی و مصرفی خودروهای الکتریکی}, abstract_fa = {این مقاله یک کنترل کننده مقاوم بر اساس تئوری فیدبک برای مرکز تجمیع توان تولیدی و مصرفی خودروهای الکتریکی جهت حل مشکل کنترل فرکانس که در اثر مشارکت خودروهای الکتریکی در این امر وجود دارد طراحی می کند. از روش تابع لیاپونوف-کراوسکی برای برآورده کردن دو هدف پایداری و عملکرد مقاوم استفاده می شود. سپس مقادیر بهینه ضرایب مشارکت خود روها در کنترل های اولیه و ثانویه فرکانس توسط الگوریتم آموزشی-یادگیری تعیین می گردند. شرط حدود بالا و پایین توان تولیدی به عنوان یک عنصر غیر خطی نیز در نظر گرفته می شود. نتایج شبیه سازی بر روی دو سیستم قدرت متفاوت با استفاده از نرم افزار دیگسایلنت نشان می دهد که کنترل کننده طراحی شده عملکرد بسیار مطلوبی در کنترل فرکانس شبکه دارد.}, keywords_fa = {خودروهای الکتریکی,کنترل فرکانس,روش بهینه سازی آموزش و یادگیری,نامعادله ماتریسی خطی}, url = {https://joape.uma.ac.ir/article_1592.html}, eprint = {https://joape.uma.ac.ir/article_1592_9fad73d55946cca8cc2944d99b29bf88.pdf} }