@article { author = {Babaei, F. and Safari, A. and Salehi, J.}, title = {Evaluation of Delays-based Stability of LFC Systems in the Presence of Electric ‎Vehicles Aggregator}, journal = {Journal of Operation and Automation in Power Engineering}, volume = {10}, number = {2}, pages = {165-174}, year = {2022}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2322-4576}, eissn = {2423-4567}, doi = {10.22098/joape.2022.9042.1626}, abstract = {In the integrated electrical systems, frequency control service considering the electric vehicle (EV) aggregators could lead to time-varying delay in load frequency control (LFC) schemes. These delays influence the LFC system efficiency, and in some situations, the lack of a clear choice of a control strategy considering the time-varying delays causes power system instability. Thus, this paper illustrates different time-varying delays based on the stability of an LFC system in the EV aggregators presence. The LFC's delay-dependent stability study is executed for finding the stability region and, stability criteria is suggested using the linear matrix inequality (LMI) method and Lyapunov-Krasovskii theory. Also, Wirtinger-based improved inequality and bounding lemma are applied to compute the greatest allowable delay in the LFC system, including the EV aggregators.}, keywords = {Time-varying delay,Lyapunov-Krasovskii theory,LMI,Load frequency control,Electric Vehicles Aggregator}, title_fa = {ارزیابی پایداری مبتنی بر تاخیر سیستم‌های کنترل بار فرکانس در حضور تجمیع‌کننده خودروهای الکتریکی}, abstract_fa = {در سیستم های الکتریکی یکپارچه ، خدمات کنترل فرکانس با در نظر گرفتن تجمیع کننده های خودروی الکتریکی (EV) می تواند منجر به بروز تاخیر متغیر با زمان در سیستم های کنترل بار فرکانس (LFC) شود. عملکرد سیستم LFC تحت تأثیر این تاخیرها است و حتی در بعضی موارد، عدم انتخاب دقیق استراتژی کنترل متناسب با تاخیرهای متغیر با زمان منجر به ناپایداری سیستم قدرت می شود. بنابراین ، این مقاله تاخیرهای متغیر با زمان مختلف را بر اساس پایداری یک سیستم LFC در حضور تجمیع کننده های EV نشان می دهد. مطالعه پایداری وابسته به تأخیر LFC برای یافتن ناحیه پایداری اجرا می شود و معیارهای پایداری با استفاده از روش نامعادله ماتریسی خطی (LMI) و نظریه لیاپانوف-کراسوفسکی پیشنهاد می شود. همچنین ، نامعادله بهبود یافته مبتنی بر ویرتینگر و لم بازه‌ برای محاسبه بیشترین تاخیر مجاز در سیستم LFC شامل تجمیع کننده های EV استفاده می شوند.}, keywords_fa = {تاخیر متغیر با زمان,تئوری لیاپانوف-کراسوفسکی,نامعادله ماتریسی خطی,کنترل بار فرکانس,تجمیع کننده خودروهای الکتریکی}, url = {https://joape.uma.ac.ir/article_1224.html}, eprint = {https://joape.uma.ac.ir/article_1224_9376e58d9fdf4e4aadf3a1d448c3716f.pdf} }